Az évek során a trend, hogy mi éppen a kedvelt felépítés, generalista vagy specialista ügynökség, állandóan változott. Az utóbbi években sokáig a specialista ügynökségek uralták inkább a piacot, viszont ez a trend megfordulni látszik, és ismét egyre több generalista ügynökség jelenik meg. De mit is jelent ez a két fogalom, és melyik felépítés a jobb? – teszi fel a kérdést Fruzsi.
A generalista ügynökség egy olyan modellre utal, ahol minden egy tető alatt van. Ez jelentheti azt, hogy egy ügynökségen belük működik egy kreatív- és egy médiaügynökség is, de lehet ennél specifikusabb is, mint például egy médiaügynökség, ahol nem csak offline, tradicionális tervezés, hanem online, social, programmatic és hasonló, egyedibb területek is a portfolióba tartoznak.
Nagy előnye a generalista ügynökségeknek, hogy mivel számos marketing és kommunikációs diszciplína van náluk jelen, ezért széleskörű rálátással rendelkeznek az egészre, szemben a specialista ügynökségekkel. Így hatékonyabban menedzselnek integrált kampányokat és nagyobb kényelmet biztosítanak az ügyfél számára. Leegyszerűsítve: one brief, one response.
Ezzel szemben vannak a specialista ügynökségek, akik egy bizonyos területre fókuszálnak, és olyan embereket foglalkoztatnak, akik ezen az adott területen belül nagyon otthonosan mozognak. Megjelenésük fő oka a piac növekedése és a megoldások sokszínűségének gyarapodása volt, ilyenek például a digitális médiaügynökségek. A digitális marketing korai napjaiban az egyedüli megoldás a banneres megjelenés volt, mely a mai napra tovább bővült például a közösségi média marketinggel, a PPC-vel, az eDM-el, a natív hirdetésekkel, a programmatic -kal és még sok mással. A létező diszciplínák széles skálája mellett a specialista ügynökségek is megjelentek.
Az ilyen ügynökségek nagy előnye, hogy mélyebb tudást nyújtanak a fókuszált területükön és könnyebben fektetnek be az új technológiákba, megoldásokba. Az ügyfél számára hatékony megoldást kínálnak, viszont hogyha egy integrált kampánnyal bízzak meg őket, lehet, hogy külső partnerrel kell együtt dolgozniuk, és ez által esetleg magasabb költségen, vagy több időt igénybe véve fog elkészülni a kampány.
De melyik a jobb megoldás? Mindkét fajta ügynökségnek megvan a maga problémája: a generalista ügynökségek egyre kevesebbet és kevesebbet tudnak többről és többről, így végül mindenről semmit sem tudnak, míg a specialista ügynökségek egyre többet és többet tudnak egyre kevesebbről és kevesebbről, így végül mindent tudnak a semmiről.
A TeamRedben, amelynél a GroupM Akadémia keretében jelenleg gyakornok vagyok, az az elképzelés, hogy az integrált, generalista a legjobb választás. Itt ülnek mély tudással rendelkező, specialista munkatársak is, az egész csapatot pedig a generalisták fogják össze. Meggyőződésünk, hogy ez elengedhetetlen az ügyféllel való minőségi kapcsolattartás ápolásában. Ha bármi kérdése van az ügyfélnek egy kampánnyal kapcsolatban, megvan, hogy kit kell keresnie, aki minden kérdésére kielégítő választ tud adni és nincs szükség több telefonhívásra, ezzel időt spórolva az ügyfélnek.
– Horváth Fruzsina, GroupM Akadémia 2017/3 csoport
Jelentkezem a MediaAllStar gyakornoki programba >>>
A vezető kép forrása: www.fizzle.co