Ha médiaügynökségnél dolgozol, akkor változatos feladatokon, többféle ügyfélen pöröghetsz, tanulhatsz, sőt egy ügyfélen is lehet nagyon sokféle feladat. Rebeka, korábbi akadémistánk, mára a Mindshare munkatársaként kóstolhat bele sokféle projektbe.
Az ügynökségi élet egyik nagy előnye a változatosság, ehhez kétség sem fér. Ha marketing területen szeretnél elhelyezkedni, két oldal közül választhatsz, vagy az ügyfél oldalt vagy a szolgáltatói oldalt, legyen az médiaügynökség, kreatívügynökség, full-service vagy specifikusan pl. social mediával foglalkozó kisebb ügynökség. Míg ügyfél oldalon általában egy szektoron belül, egy ügyfél adott márkáin dolgoznál állandó jelleggel, s ezeknek a márkáknak kívülről-belülről a tudója lennél, addig egy nagyobb ügynökségnél akár teljesen különböző szektorokban (pl. OTC, divat, FMCG, autó) is megfordulhatsz egy nap leforgása alatt. Ez a fajta sokszínűség olyan szabad mozgásteret eredményez a különböző kampányok között, melyet máshol nem tapasztalhatsz meg.
Az új projektek különböző formákban jelenhetnek meg egy ügynökség életében. Beszélhetünk új ügyfélről, tender nyerése esetén, ekkor akár egy számunkra teljesen ismeretlen szektort kell feltérképeznünk. Lehet, hogy házon belülről már meglévő ügyfélen kezdhetünk el dolgozni, ahol az ott már jól bevált folyamatokat sajátíthatjuk el, ezzel is növelve ismereteinket, valamint máshol szerzett tapasztalatunkkal tökéletesíthetjük az ügyfél kampányait. S ami számunkra most talán a legérdekesebb, ha egy meglévő ügyfél vezet be egy új márkát. Az új márka bevezetésénél is lehet több forgatókönyv, például elképzelhető, hogy az adott márka külföldön már jelen van a piacon, de az is lehet, hogy egy óriási nemzetközi bevezetésről van szó. A folyamat minden esetben az ügyféltől indul, kitűzi mely márkát, mikor szeretné behozni, milyen üzleti és milyen marketing célokat tűz ki hozzá, s ettől a ponttól von be minket a tervezésbe. Adatok szempontjából minden ügyfélnél és projektnél eltérő mennyiségű áll rendelkezésünkre, ami a legvalószínűbb, hogy célcsoportot fog megadni az ügyfél, de gyakori, hogy kikéri a véleményünket ezügyben is. Továbbá megkapjuk ekkor a termék adatait, jellemzőit, insightokat vele kapcsolatban, a versenytársakat, piaci helyzetet, s ha külföldön már bevezetett termékről van szó, akkor akár case study-kat is.
Ennél a pontnál felmérjük, hogy mennyi adat áll rendelkezésünkre és e mentén dolgozzuk ki milyen elemzésekre lesz szükség. Mivel rengeteg információt szükséges beszerezni, és képbe kell kerülnünk minden tényezővel, így akár egy teljesen új szektort ismerhetünk meg a kapott és a szerzett (kutatás általi) információkból egyaránt. Alapvetően, mint médiaügynökség minden esetben elvégezzük média/kommunikációs szempontból a versenytárselemzést, célcsoportelemzést. Ezt a fajta elemzést ne keverjük össze az egyetemről jól ismert piackutatással, melynél még a termék bevezetésének eldöntése előtt végeznek felméréseket, például azzal kapcsolatban, hogy mennyire lenne sikeres Magyarországon az adott márka, milyen igény mutatkozna iránta. Viszont előfordulhat, hogy az ügyfélnek nincsenek meg ezek az adatok, vagy elegendő a piacról (mint például, hogy viszonyulnak a termékhez a potenciális fogyasztók, mi a megítélése, pontosan mik az ismeretek a fogyasztók körében, a versenytársak milyen pozícióban vannak stb). Azonban nálunk a Mindshare-nél, hogy az ügyfeleknek minden igényét kiszolgálhassuk, és a korábban említett kutatások is minél pontosabbak legyenek, rendelkezünk egy Research & Insights osztállyal, akik az előbb említett elemzéseket végzik, így általuk primer kutatásokat is tudunk készíteni.
Legutóbbi alkalommal egy új termék bevezetésénél alkalmunk nyílt egy fókuszcsoportos kutatás megfigyelésére, ahol 3 korcsoport általános étkezési és vásárlási szokásait tanulmányozhattuk.
Forrás: https://unsplash.com/
Ezeket az adatokat feldolgozva javaslattétellel érkezünk az ügyfélhez, akár a célcsoport módosítására, vagy annak finomhangolására, valamint a kommunikációs célok meghatározásával. Ezután következik a kommunikációs és médiaterv kidolgozása, ahol a megszerzett és összeegyeztetett információk alapján – kihasználva a médiaügynökség adta lehetőséget, vagyis kollégáink sokrétű tudását és tapasztalatát – több oldalról tudjuk megközelíteni az adott projektet. Ekkor általában ügynökség szinten összeülünk egy nagy brainstormingra, melyen akár nem csak erre az adott projektre találjuk meg a legjobb és legkreatívabb megoldásokat, de például más tervező kollégákat is inspirálhatunk jövőbeli kampányaik innovatívabbá tételére.
A kommunikációs és médiaterv teljes kidolgozása után nincs más dolgunk, mint bemutatni azt az ügyfélnek.
– Jászberényi-Szurok Rebeka, Exchange Assistant @ Mindshare, a MediaAllStar program korábbi akadémistája
Jelentkezem a GroupM Akadémia MediaAllStar gyakornoki programjába >>>